Na klar
Voor de zomervakantie in 2023 ben ik door een methodeontwikkelaar van Malmberg benaderd. De methodeontwikkelaar had mij gevonden via mijn nominatie van Machmit. Zij was benieuwd of ik geïnteresseerd was om als auteur mee te schrijven aan een nieuwe editie van de lesmethode Na Klar!
Dit vond ik een super gaaf idee! Ik maak al een aantal jaar mijn eigen lesmateriaal. Daarnaast leek het mijzelf heel vet om een eigen lesmethode te ontwerpen. Hierdoor was ik meteen geïnteresseerd in het aanbod.
Natuurlijk moest ik mijzelf eerst bewijzen om aan te tonen dat ik de competenties bezit van een auteur voor de nieuwe editie van de lesmethode. Hiervoor heb ik een proefopdracht moeten maken. De proefopdracht bestond uit verschillende soorten opdrachten gekoppeld aan een hoofdstuk en thema.
Het maken van de proefopdracht vond ik erg leuk. Je leert op een andere manier kijken naar wat voor soort opdrachten nuttig en effectief zijn om aan te bieden aan de leerlingen, welke bronnen je wil gebruiken en welke vragen relevant zijn om te stellen. Je wordt je bewuster van wat je aanbiedt aan de leerlingen als lesstof.
Uiteindelijk was mijn proefopdracht goedgekeurd en ben ik begonnen met meeschrijven aan de nieuwe editie voor vmbo-tl leerjaar 3.
Onderwijs van Morgen
In de zomervakantie van 2023 werd ik wederom benaderd door de methodeontwikkelaar van Malmberg. Malmberg heeft op eigen initiatief de website: Onderwijs van Morgen. Op deze website worden wekelijks actuele opdrachten geüpload door verschillende vakken in het primair en secundair onderwijs.
Ook Duits verzorgt wekelijks opdrachten voor Malmberg op de website van Onderwijs van Morgen. Echter is de oorspronkelijke auteur voor Duits onderbouw vmbo, havo, vwo & bovenbouw vmbo gestopt. De methodeontwikkelaar van Malmberg vond mij een geschikte kandidaat om de rol van auteur voor de website over te nemen.
Ik schrijf nu om de week voor de onderbouw vmbo/havo/vwo en ovenbouw vmbo de Flotte Frage. De Flotte Frage zijn opdrachten van ongeveer 10 minuten en zijn als lesopener/lesafsluiter bedoeld. De bedoeling van de Flotte Frage is dat je op een laagdrempelige en andere manier manier bezig bent met Duits. Daarnaast moet de opdracht zo ingericht zijn, dat je als docent de opdracht alleen hoeft te openen en de leerlingen de opdracht met een korte instructie zelfstandig of in tweetallen kunnen maken.
Naast de Flotte Frage zijn er ook actuele opdrachten. Actuele opdrachten verschijnen 3 keer per jaar. De actuele opdrachten duren ongeveer 20 minuten lang. De docent download het word-bestand dat door de auteurs opgesteld is. De antwoorden zijn te vinden in de docentversie. Ook voor de actuele opdrachten hoef je als docent niet per se iets voor te bereiden.