Als afsluiting van het jaar organiseert de mentor met zijn/haar mentorklas een kerstontbijt. Naast het kerstontbijt organiseer ik altijd met de klas een kerstsurprise. Ik vind het belangrijk om gedurende het schooljaar aandacht te besteden aan groepscohesie. Om leerlingen voor elkaar iets te laten doen, organiseer ik een kerstsurprise.
Kerstsurprise
Ik bespreek met de klas hoeveel euro zij willen inleggen. Dit kan klassikaal of via Google Forms. Hierna worden er duidelijke afspraken gemaakt over wat wel en niet gekocht mag worden voor elkaar (geen vuurwerk etc). Hierna laat ik de leerlingen lootjes invullen op papier. Daarna mogen de leerlingen lootjes trekken voor elkaar.
Als mentor moet je goed bijhouden wie de cadeaus inlevert, zodat je niet de situatie hebt dat iemand geen cadeaus krijgt.
Tijdens het kerstontbijt speel ik met de leerlingen een spel. De leerlingen krijgen een dobbelsteen. Als de dobbelsteen op nummers 1, 2, 3 valt mag de leerling een cadeau voor iemand pakken. Komt de dobbelsteen op 4, 5, 6 mag de leerling een cadeau voor zichzelf pakken. Zorg er wel voor dat dit niet te lang duurt. Concentratieboog is namelijk tijdens het ontbijt niet hoog.
Kerstontbijt
De leerlingen hebben mij via Google Forms laten weten wat ze graag willen eten en wat ze niet willen eten. Op basis van die antwoorden heb ik allerlei lekkere dingen gemaakt voor het kerstontbijt.
Ik probeer het lokaal ook altijd leuk aan te kleden, zodat er een kerstsfeer ontstaat.
Tijdens het kerstontbijt geef ik de leerlingen een geschreven kerstkaartje voor hun en hun familie.