De leerlingen ontwikkelen in groepjes materiaal om een eigen restaurant te openen om een realistische situatie in het Duits na te spelen in hun eigen restaurant.


Voorbereiding

  1. Download de reader. Leerlingen krijgen per groepje een reader.
  2. Verdeel de klas in groepjes van 3.
  3. Laat leerlingen weten welke materiaal ze nodig hebben tijdens de les.
  4. Schrijf in de groepslijst de namen van de leerlingen op per groep.
  5. Via de invullijst hou je bij welke opdrachten afgerond zijn per groep.
  6. Beoordeel de leerlingen aan de hand van de rubric. 
  7. Geef de leerlingen per tweetal een post-it tijdens de toneelstukjes. 

Tijd?

4/5 lesuren


Doelgroep?

Onderbouw klas 2 Voortgezet Onderwijs.


Hoe werkt het?

De leerlingen voeren in het Duits een toneelstuk in hun eigen verzonnen restaurant op. 

 

De docent:

  • neemt reader (leerdoelen, taakwijzer en opdrachten) met leerlingen door.
  • groepslijst: noteer de namen van de leerlingen per groep
  • zet in magister welk materiaal de leerlingen nodig hebben in de les.
  • beoordeel elke opdracht met een go. Na de go mogen de leerlingen pas aan de volgende opdracht beginnen: noteer in invullijst.
  • zorgt ervoor dat het lokaal als een restaurant eruit ziet (tafelkleed, bord, glas, servet, mes, vork, lepel, schort etc.)
  • vertelt voor het toneelstuk welke leerling welke rol vervult. 
  • beoordeel het toneelstuk aan de hand van de rubric
  • bespreek de feedback van jou en van de leerlingen klassikaal. 

 

De leerlingen:

  • ontwerpen de volgende zaken in het Duits: naambordje, menukaart, reclamefolder, plattegrond
  • laten elke opdracht door de docent afvinken met een go. 
  • schrijven in het Duits het script voor de rol van gastvrouw/heer, ober en gast uit.
  • elke leerling bereidt het script van de 3 rollen voor. 
  • nemen hun materiaal (naambord, menukaart, reclamefolder, plattegrond) mee voor tijdens hun toneelstuk
  • geven tijdens het toneelstuk tip(s) en top(s) aan elkaar. 

 

Benodigdheden: 

  • Elk groepje heeft elke les een laptop, schaar, lijm, afbeeldingen, gekleurde vellen, tijdschriften, woordenboek en Neue Kontakte Methode nodig. 

Doelen?

  • De leerling zet woordkennis om een eigen restaurant in het Duits te beginnen.
  • De leerling leert over de cultuur van Duitsland (typische gerechten/drankjes). 
  • De leerling kan iets in het Duits bestellen.
  • De leerling is op creatieve manier bezig met de Taal.
  • De leerling oefent met schrijfvaardigheid en spreekvaardigheid op A1 niveau. 

Voorbeelden


Toneelstukje

Leerlingen hebben toestemming voor maken/plaatsen van de video gegeven. 


Downloads

Reader das Restaurant
PDF – 3,7 MB 215 downloads

Groeps/Invullijst
PDF – 19,5 KB 171 downloads

Rubric Docent das Restaurant
PDF – 22,7 KB 183 downloads